Læring for alle
Specialundervisning/hjemmeskole
Mistrivsel viser sig på mange måder. Det kan bl.a. skyldes stress og angstproblematikker og ofte ender det med belastningsreaktion og til sidst skolevægring.
Typiske årsager til skolevægring:
-
49 procent har angst i en eller anden form, særligt:
-
Socialangst, oftest i forbindelse med relationer til andre børn i skolen, herunder også mobning.
-
Separationsangst, det vil sige ubehag ved at være væk fra mor/far
-
Præstationsangst, det vil sige et stort og ubehageligt pres i forbindelse med f.eks. test og fremlæggelse
-
29 procent har socialkognitive vanskeligheder, f.eks. ADHD, autismespektrumforstyrrelse eller lign.
-
10 % har stress, også kaldet tilpasningsreaktion.
-
4 % er deprimerede
Hvis dit barn er i mistrivsel med dertil hørende skolevægring, tilbyder jeg støtte og guidning. Jeg har i over 20 år arbejdet med børn, der ikke trives i almenskolen, og som har brug for ekstra indsatser. Skoleværing er et komplekst problem, og der skal flere indsatser til.
Jeg tilbyder at lave et struktureret forløb med fast hjemmeskoleundervisning nogle gange om ugen, så barnet ikke kommer for langt bagud.
Det er vigtigt, at det faglige ikke bliver forsømt, mens man sideløbende arbejder med de komplekse problematikker omkring skoleværingen. I mit forløb udfylder barnet til at starte med et belastningsskema, så vi sammen har en fornemmelse af, hvornår det bliver svært, så der kan tages bedst muligt hensyn til det i forløbet.
Kontakt mig for en uddybende samtale om det.