Læring for alle
Læseundervisning - med fokus på det enkelte barn
Mavepine over læsning, konflikter hjemme ved dagens lektielæsning, faglige nederlag i klassen og sociale knubs i skolen.
Den uknækkede læsekode har mange grimme ansigter. Og bekymringer – ja, ligefrem sorgen i familien over fremtidsudsigterne for dit læseudfordrede barn kan være uoverskuelige.
Her er der hjælp at hente til dit læseudfordrede og/eller ordblinde barn. Undervisningen henvender sig til børn fra 1. til 9. klasse.
Ofte opdager man som forældre desværre ret sent, at barnet er læseudfordret. Barnet finder små strategier for at kompensere for den manglende læsekompetence og bliver i nogen tilfælde i stand til at huske op til flere sider udenad eller gætte sig frem ud fra forbogstavet i bogen – godt hjulpet af billeder i bogen.
Mange børn kan ufrivilligt indtage en uhensigtsmæssig rolle i klassen baseret på deres ordblindhed eller læseudfordringer, og dermed forgrener læseudfordringerne sig ind i mange områder i barnets liv. I det øjeblik barnet tages ud af sine vante omgivelser, får han/hun chancen for at finde en ny rolle og et nyt fodfæste i forbindelse med læsningen. Derfor er en tidlig indsats vigtig ved læsevanskeligheder.
Hos Læring For Alle er kerneværdierne i undervisningen relation, anerkendelse, tid, ro – barnet skal opleve at jeg kan selv – jeg er god nok.
Læseundervisning med Læring For Alle er skabt med henblik på at lære ordblinde børn samt børn med læseudfordringer at læse samt at fjerne knuden i maven, give sejre i stedet for nederlag og føre børn frem til succes med læsning.
Vi tilbyder at strikke et forløb sammen tilpasset det enkelte barns udfordringer, præcis hvor det er. Vi starter med en afklarende samtale og en vurdering af, om barnet har brug for testning for at finde de præcise vanskeligheder, som vi skal arbejde videre med.
Det er muligt, at bestille læseundervisning online.
Kontakt os for en afklarende samtale her:
Læs her hvad Klaudia skriver, som er mor til 8 årige Julia, der gennem flere gange har modtaget et forløb i læseundervisning:
Jeg er mor, 8 årige Julia. Vi kommer fra Polen. Da vi kom til Danmark, vi kunne ikke det danske sprog. Efter en samtale med læreren i skolen, hvor vi finder ud af det meget lave niveau af vores datters læsning og skrivning besluttede jeg at bestille et forløb ved Gro – Læring For Alle. Jeg er meget tilfreds, da min datter har gjort store fremskridt, hun knækkede nemlig læsekoden. Hun læser nye tekster og kan uden problemer løse opgaverne dertil. Gro hjalp hende med nye ord og oversatte dem. Hun rettede hendes sprogfejl løbende. Efter hver undervisningsgang fik vores datter nye ord at lære og bøger at læse. Efter to måneders ekstraundervisning med Gro bemærkede lærerne på skolen store fremskridt. Gro er et meget dejligt menneske. Hun holder os opdateret om fremskridtene, hvilket er motiverende. Gros undervisning er meget motiverende, og Julia kan ikke vente til næste undervisning. Jeg kan stærkt anbefale et forløb med Gro.
Klaudia Walczuk